NM170811-8102574

Getingen

Getingen är ett arrangemang för Upptäckarscouter (ca 10-11 år) och arrangeras runt vecka 39.

Upptäckare

Upplevelse (3-5 scouter/patrull) av typen spår under en dag. Inga poäng ges under momenten.

Fokus ligger på scouting och att ha roligt. Exempel på aktivitet är skattjakt, organisationsfrågor, tipspromenad etc.

Villkor för plats

Då scouterna kan/får gå utan ledare rekommenderas en plats med lite trafik eller andra faror. Extra dricksvatten vid matkontrollen uppskattas. Eldningsförbud bör råda. Stormkök får användas på anvisad plats. Sjukvårdsberedskap, åtminstone plåster mm, bör finnas på alla stationer.

Minst en funktionär per station är att rekommendera.

ca 5km (sträckan i sig är inte det viktigaste utan att arrangemanget ryms inom tiden det är avsatt att ta och avståndet är anpassat efter målgruppen)

En eller flera kårer är arrangör enligt överenskommelse med Nordöstra Götalands Distriktsstyrelse eller av dem utsedd grupp/person. Arrangerande kår ser till att inbjudan finns hos kårerna 6 veckor innan tävlingen.