Tält i natten

NÖG - JOTA/JOTI

Jamboree on the Internet (JOTI) och Jamboree on the Air (JOTA) är ett internationellt arrangemang på internet respektive över radio som hålls den tredje helgen i oktober varje år. Det är ett av The World Organization of the Scout Movements (WOSM) officiella arrangemang, och världens största scoutevent.

JOTI

JOTI är som en virtuell Jamboree som sker över internet. Under helgen träffas tusentals scouter från hela världen och pratar med varandra över internet, med hjälp av olika tekniska lösningar beroende på vad som finns tillgängligt, allt från webbläsare till mejl, chattprogram, mikrofoner, scanners och digitalkameror.

JOTA

JOTA betyder Jamboree on the Air, och innebär att scouter över hela världen sitter vid amatörradiostationer under en helg och pratar med varandra. Ta hjälp av en amatörradioklubb eller radioscouterna, för att köra JOTA.

NÖG-JOTA/JOTI

Arrangeras normalt årligen den tredje helgen i oktober av Björsäters Scoutkår som bjuder in Upptäckare, Äventyrare, Utmanare, Rover mm (från cirka 10 år och uppåt) till sin kåta vid Sjöbergagölen i Värna. Observera att antalet deltagare är begränsat.

Om JOTA/JOTI på Scoutservice