Riktlinjer för Nordöstra Götalands Scoutdistrikts medlemmar vid ledarskapsutbildningar inom Scouternas Folkhögsskola, distriktets kurser, samt utbildningar arrangerade av andra med scoutanknytning.

För att kunna söka utbildningsbidrag från distriktet krävs följande:

• Ersättningen betalas ut efter avslutad kurs mot uppvisande av kursintyg, verifikation på betalningen och en kortare redogörelse för kursen.
  • Kursintyg, där datum för kursen, kursinnehåll med utbildningsmål och kursprogram framgår.
  • Ett kvitto eller kopia på inbetalningen av kursavgiften behövs.
  • Bidragsansökan ska vara inlämnad snarast efter avslutad kurs, dock senast 6 månader efter att kursen avslutades. Bidragsansökningar inkomna senare beviljas inte.
  • Bidraget söks av och betalas ut till hemkåren.
  • Ersättning för att täcka kostnaden eller delar av kostnaden har inte betalats ut eller kommer att betalas ut av annan part såsom kommunen eller andra scoutorganisationer.

Ersättningsregler för kurser:

• Bidrag kan sökas för ledarskapsutbildningar arrangerade av Scouternas Folkhögskola, distrikt, samt utbildningar arrangerade av andra med scoutanknytning.
  • Bidrag får sökas för kostnad upp till 10 000 kronor per kår och år.
  • För varje år läggs en summa i budget för utbildningsbidrag och den utgör den maximala summa för bidrag som kan betalas ut. När pengarna är slut så är de slut! Först till kvarn gäller.
  • Förfrågan om utbildningsbidrag kan även skickas innan kursen för förhandsbesked.
  • Distriktet betalar ej ersättning för resekostnad i samband med utbildning.

Utbetalning:

• För kurser arrangerade av Scouternas Folkhögskola kan kursarrangören skicka in bidragsansökan för deltagare som är medlemmar i Nordöstra Götalands scoutdistrikt.
  • För kurser arrangerade av någon annan än Scouternas Folkhögskola skall kåren skicka in bidragsansökan för sina kursdeltagare.

Ansökan sänds till:
Nordöstra Götalands scoutdistrikt kassör