hero8_nm-8103184

Filbyterrundan

Filbyterrundan arrangeras i april runt vecka 16. Kommande Filbyterrundor hittar ni i kalendern nedan.

Åldersgrupp

Spårare

Typ av arrangemang

Lagtävling (4-8 scouter/patrull) av typen spår under en dag.
Tävlingen är uppdelad på 12 tipsfrågor och ca 5 praktiska kontroller.
Alla moment ges maximalt 10 poäng. En utslagsfråga ska alltid finnas.

Obligatoriska moment

• Livlina

Valfritt moment (exempel)

• Sjukvård
  • Hinderbana
  • Surrning
  • Avståndsbedömning
  • Organisationsuppgift
  • Miljökunskap
  • Knopar
  • Eldning
  • Woodcraft

Villkor för plats

Välj en plats med lätt terräng anpassad efter målgruppen. Då patrullen bör ha med sig en vuxen är det inte krav på att platsen ska vara fri från trafik men försök välja en plats med så få faror som möjligt. Extra dricksvatten vid matkontrollen uppskattas. Eldningsförbud bör råda. Stormkök får användas på anvisad plats. Sjukvårdsberedskap, åtminstone plåster mm, bör finnas på alla stationer.

Funktionärstäthet

Minst en funktionär per station är att rekommendera

Sträcka

ca 3km (sträckan i sig är inte det viktigaste utan att alla kontroller ryms inom ett lagom avstånd anpassat efter målgrupp och terräng)

Märken delas ut

Arrangör

Föregående års vinnande patrull/kår får på sin lott att arrangera nästkommande arrangemang enligt tidigare tradition. Det är fullt möjligt att avsäga sig uppdraget men vi ser gärna att patrullen/kåren ser över möjligheten. Arrangerande kår ser till att inbjudan finns hos kårerna 6 veckor innan tävlingen.

Anmälan

Sker via anmälningsformulär genom scoutnet. På så vis kan distriktet rapportera deltagare till Sensus och få bidrag för arrangemanget.

Kostnad

Alla arrangemang som arrangeras av enskild kår i samarbete med Nordöstra Götalands scoutdistrikt är avgiftsfria för alla som är anslutna till Scouterna.